Friday, January 27, 2012

Patah sayap bertongkatkan paroh, namun tetap terbang jua!!!

Ruhanie Ahmad

Di bawah ini satu lagi reaksi kisah burung. Cukup menarik. Ia membawa saya kepada kenangan seorang sahabat pelukis di Kuala Lumpur. Beliau sanggup berkemah dan bermalam di Taman Negara, Pahang, hingga berhari-hari seorang diri, sekadar untuk mendekati burung-burung yang unik di kawasan tersebut, ambl foto dan kadang-kadang melukis spesies burung di sana sehingga siap.

Hasilnya, sahabat saya kini mempunyai pelbagai lukisan cat minyak bersaiz besar mengenai burung-burung di Taman Negara. Lukisan aslinya kini menjadi koleksi pelbagai warga korporat tempatan dan asing. Namun replika lukisan itu dijadikan post-card limited edition dan juga kalender collectors’ item.

Menarik bukan jika kita sudi memerhati dan menghayati kehidupan burung? Bila kita kenali kepelbagaiannya, idiosinkrasinya dan keunikannya, maka kita akan sentiasa tertawan dengan sistem kehidupannya.

Mohd Ali Suratman: Assalammualaikum Dato' dan semua. Kalau nak faham realiti burung, maka perlulah kita mendekati mereka kerana mustahil kita boleh menjadi burung. Burung, walaupun jinak, ia tetap tidak semesera yang kita sangka dan akan terbang bila kita cuba dekati. Antara kejinakan ayam hutan dengan kejinakan ayam kampung belaan pasti dapat kita bezakan. Taburlah secupak padi, yang pasti datang hanya si pipit dan si murai. Mereka juga akan terbang bila didekati.

Bila manusia mengasihi Merbuk dan Tekukur, burung mahu juga dikurung takut akan terbang jauh ke tempat lain. Kasihnya pada kemerduan suara, bulu badannya tidak secantik Serindit dan Tiong. Tak kurang akan mudah naik berang bila siulan dan panggilan manja tidak berjawab. Tiong dikatakan boleh diajar bercakap sepatah dua bila lidahnya dialin dengan emas. Tidak perlulah kita membuktikannya.

Ada burung sebesar Helang. Kita percaya kerana kita pernah melihatnya berterbangan. Tidak seperti Garuda yang mungkin cerita dongengan seperti dakwaan seorang pakar akan kewujudan Hang Tuah pahlawan Melayu kita. Ada yang kecil badannya sekenit pipit.

Bulu burung juga berbagai rupa dan warna. Putih, merah biru dan lainnya. Yang hitam sering sahaja mahu dipunah. Bertuah sungguh si Merak, walau hidupmu tidak sebebas murai dan pipit.

Di kampung saya zaman kecil-kecil dahulu, kecauan murai di hadapan rumah menandakan ada tetamu yang akan singgah. Kini sudah lain keadaannya, namun masih ada antara kita yang sedia menerima siapa saja walau pun untuk bercerita.

Merpati walaupun sebangsa (?), tidak semua sama warnanya. Merpati tetap jinak walaupun hanya ditaburkan segengam jagong. Merpati akan meloncat dan terbang bila didekati. Seburuk-buruk Merpati mereka akan pulang ke rumah binaan tuannya.

Kita manusia punya banyak persaingan. Katakan apa sahaja maka akan tercabarlah nafsunya. Manusia bukan sahaja pandai berkicau seperti burung, mereka juga boleh terbang seperti Garuda. Wassalam.

Orang Melayu dulu-dulu pun banyak memerhati dan menghayati kehidupan burung. Lantas lahirlah bidalan, kiasan dan peribahasa mengenai burung. Contohnya, gagak pulang ke benua; patah sayap bertongkat paroh, namun tetap terbang jua; pipit sesama pipit, enggang sesama enggang; jika burung masih terbang, jangan kita pipiskan lada; jangan ikut perangai merak; burung tempua tak akan bersarang rendah; pungguk rindukan bulan dan lain-lainnya.

Berapa ramai agaknya antara kita yang mengetahui maksud di sebalik kiasan, bidalan dan peribahasa ini? Apa pun ini menunjukkan bahawa orang Melayu adalah bangsa yang tinggi ilmunya. Mereka jauhi perangai merak, mereka tidak memepes lada sewaktu burung masih terbang, mereka jauhi perangai pungguk merindukan bulan, mereka berjuang walau patah sayap bertongkat paruh, mereka tetap berusaha untuk terbang jua!!!

No comments: